Здравеопазване - Институции и организации
Медицинският одит - с грижа за пациента
Петър Галев
08-04-2010
![]() Доц. Златица Петрова, изпълнителен директор на Агенция „Медицински одит”, в интервю за Хелт медия. Доц. Петрова, проверките на Агенция „Медицински одит” ответна реакция на лекарските протести ли са? Медицинският одит е начин за оценка на качеството на медицински услуги чрез измерване на медицинските дейности, извършени от страна на изпълнителите, оценка и контрол на съответствието на предоставените услуги спрямо утвърдените стандарти, правила за диагностика и лечение, протоколи за добра медицинска практика и подобряване на дейностите. Още при създаването на НЗОК и първия НРД бяха договорени критерии за оценка на качеството и контрол на договорните партньори. В последващите национални рамкови договори методиката за контрол бе доразвита и усъвършенствана. Бяха взети предвид предложенията на консултантите по приключилия проект на Световната банка „Реформа в здравния сектор”, различни проучвания и анализи (Sanigest-2008), препоръки на Европейския съюз за политиките по качество, Програмата на Световния алианс за безопасност на пациентите към СЗО и др. Наложи се изводът, че е необходима съществена промяна в действащия модел на осигуряване на качеството и медицински одит и нови насоки във връзка с намеренията на правителството за реформа в сектора здравеопазване. В правно-нормативен аспект това се постигна чрез изменение и допълнение на пакет от нормативни документи, а именно промените в Закона за здравето, основно в глава трета „Медицинско обслужване”, раздели „Достъпност и качество на медицинската помощ” и „Контрол на медицинското обслужване”, в Закона за здравното осигуряване, предстоящите промени в Закона за лечебните заведения и други. Агенцията беше създадена в началото на 2010 г. и има известен период за структуриране, затова и първите проверки съвпаднаха по време с протестите на лекарите. Какъв ще бъде механизмът на проверките – наблюдение на дейността, по документи, анкети с изпълнителите на медицинска помощ, анкети с пациенти? Ще се извършват проверки на медицински документи и други източници на информация за дейността на лечебните заведения, непосредствено наблюдение на дейността и организацията и управлението на лечебното заведение, експертни становища, анкети, допитвания и др. При извършване на проверките комисиите ще се ръководят от принципите на независимост, обективност, добросъвестност, обоснованост и доказаност на констатациите. Има ли агенцията достатъчен капацитет, за да може да проверява медицинските дейности в цялата страна? В част от проверките по определена методика ще бъдат включвани и представители на пациентски организации, за да се създаде възможност непосредствено да се чуе „гласът на пациента”. За осъществяване на контролната си дейност агенцията ще използва услугите на външни и национални консултанти по съответните медицински специалности, водещи специалисти в своята област, предложени от съсловните организации и научните дружества. Поради естеството на проверките всички те трябва да бъдат извършвани на място, като ще изискват набиране на доказателствен материал и експертна оценка, способни да издържат обжалване в съдебна процедура, както и методологически да подпомагат медицинските специалисти. Целта на извършваните проверки не е само налагането на санкции, а и подпомагане методологически на медицинските специалисти, утвърждаване на професионализма им и добрите медицински практики. Ще приема ли агенцията анонимни сигнали за нередности? Как ще се изработва графикът за проверки? Ще си сътрудничите ли със съсловните организации в здравеопазването и как? Освен това ще е необходима високопрофесионална оценка на прилаганите методи и начини на диагностика и лечение, а това няма как да стане без участието на водещите лекари по отделните специалности. В момента съсловните организации, научните дружества, националните консултанти подготвят критерии за оценка на дейността на лекарите и обективни показатели за контрол (чек листи по приетите медицински стандарти) за подпомагане на дейността на структурата за одит. Освен това посочени от тях лекари по отделните специалности ще участват в проверките в лечебните заведения. Проучили ли сте европейския и световния опит за работата на подобни структури? Къде ще могат да се обжалват заключенията на агенцията? Ще бъдат ли публични резултатите от работата на агенцията и как ще се осъществява публичността? Въз основа на събраните данни и информация агенцията ще изготвя периодично анализ за състоянието и тенденциите за развитие на здравноосигурителната система, здравното състояние на населението, потребностите от кадрови ресурси в областта на здравеопазването. бутони за социални мрежи |
Скъпи приятели, Известно е, че първите 7 г. са най-важни в развитието. Точно в 14:29:32 на 14.04. 2007 г. стартирa Health.bg. Ние бяхме сред първите, които осъзнаха силата на специализираната здравна информация в интернет. Светът се развива и през 2014 г. вече Ви предлагаме ново предизвикателство – единствената социална мрежа за лекари, стоматолози, фармацевти и пациенти. Бъдете с нас и на адрес: www.credoweb.bg Последни статии |