Здравеопазване - Здравна политика
Евг. Адърска: Всички знаят как да се направи реформа, а процес няма
Галина Спасова
13-05-2010
![]() В допитване, организирано от Националната пациентска организация, се очертаха най-болезнените места в системата. Сред тях на фокус излиза темата за ролята на лекаря – както в медицински, така и в психологически план, за лекарската етика. Евгения Адърска, заместник-председател на НПО, коментира пред Хелт медия изводите от проучването, както и вижданията на организацията за важните стъпки в здравната реформа: Според нас абсолютен приоритет в реформата е електронното здравеопазване. Другата ни идея е към МС да бъде създаден Консултативен съвет, в който да бъдат представени всички участници и заинтересовани страни – пациенти, търговци на лекарства, здравни мениджъри, професионални и научни организации и т.н. Ако съществува такъв съвет, няма да има съпротива на всяка крачка от реформата. Видяхме, че старт, както и да бъде оценен, имаше, но се препъна в множество съпротиви. Те биха били сведени до минимум, ако се създаде тъкъв съвет, защото всяка крачка ще бъде плод на консенсус. Мина времето, в което институциите поставяха прегради пред гражданските организации, така че е въпрос вече на постоянна активност. Когато направихме анализ на проучването, се оказа, че голяма част от пациентите се оплакват от едно неласкаво, отблъскващо отношение. От моя опит специално с онкологично болните знам, че има хора, които още при първия сблъсък със системата хващат грешния път. Веднъж някой ги е навикал на регистратурата, втори път – по коридорите, трети път някой не им е обяснил нещо. А когато знаеш, че часовникът ти по някакъв начин цъка в обратна посока, и възприятията ти се изкривяват. Тогава човек има нужда от повече внимание. Давам си сметка – какво да очакваме от лекаря, на който прехвърляме цялата си надежда, всичките си въпроси /дори и онези, които не можем да формулираме/.... Но той за нас е един, а ние сигурно сме 101-я му за деня. За да се тръгне в градивна посока, трябва да се изчистят правилата – да се осигури достатъчно време на лекаря да говори с пациента. С други думи – да му даде онова, което извън лекарствата може да му помогне. Предстоящ е стартът на нашата кампания „Думите лекуват”. Голямо проучване на Асоциацията на пациентите с онкологични заболявания потвърди това опасение – лекарите и пациентите вече не си говорят. Това тежи и на двете страни – ако пациентът си тръгва с неполучени отговори, с притеснения, които няма кой друг да разсее, то лекарят се прибира у дома с усещането, че е свършил цял вагон административна работа, но не е успял да бъде това, за което е учил и каквато е вътрешната му потребност. Според мен най-ужасните последствия изглеждат така – когато пациентът не е получил достатъчно смилаема за него информация от лекаря в чисто медицински план, той започва да рови в Интернет и да се самолекува. И това става при всички видове заболявания – дори колкото е по-сериозно заболяването, пациентите сякаш имат нужда от обещание за чудо и в такива моменти са много уязвими. През следващите няколко години ще работим упорито в тази посока – да си върнем онази искреност в отношенията между лекар и пациент, без която лечението не може да бъде успешно. Системата трябва да намери начин да дефинира повече време за диалог между лекаря и пациента. Например на среща в Хонконг наскоро италианците обявиха, че имат 20 мин. за разговор със своя лекар, швейцарците - че само 7 мин., а аз си замълчах. Защото много лекари също страдат от цялото писане, което им е наложено. С този проект искаме не да упрекваме лекарите, а да проявим внимание към тях. Както знаем, че има прекрасни лекари, които са родени за това и успяват да бъдат такива въпреки понякога абсурдните условия, така, за съжаление, се появяват и прецеденти, които са немислими в 21 век. Лошото е, че няма как пациентът в този контекст да бъде защитен, преди да се е случила беля. И тя остава в съзнанието на хората като поредната драма. Абсурд е в България все още да не се знае какво е лекарска грешка. Това е загребване по дъното. Налага се да дефинираме тепърва очевадни неща. И в тази посока е достатъчно е да се огледаме как това се прави в цивилизованите страни. Ако нещата не бъдат изяснени в чисто правен план, рискуваме да подменим представата на лекаря за неговата етика. Идват нови поколения медици и какво ни чака, ако те не носят тази сериозна етика и ако те нямат респект от обществото и от закона?
бутони за социални мрежи |
Скъпи приятели, Известно е, че първите 7 г. са най-важни в развитието. Точно в 14:29:32 на 14.04. 2007 г. стартирa Health.bg. Ние бяхме сред първите, които осъзнаха силата на специализираната здравна информация в интернет. Светът се развива и през 2014 г. вече Ви предлагаме ново предизвикателство – единствената социална мрежа за лекари, стоматолози, фармацевти и пациенти. Бъдете с нас и на адрес: www.credoweb.bg Последни статии |