Здравеопазване - Институции и организации
Българите не познават и не отстояват пациентските си права
Мирослава Кирилова
19-02-2010
![]() Д-р Станимир Хасърджиев, председател на Националната пациентска организация, в интервю за Хелт медия. Д-р Хасърджиев, кои права на пациента се познават и прилагат у нас? Напротив! Правата на лекуващия се са сериозни у нас, само че те са залегнали в няколко различни закона (Конституцията, ЗЗО, наредби и т.н.), ето защо и повечето пациенти не ги познават. Страната ни е подписала Европейска харта за правата на пациента, където обаче те се уреждат в по-обобщен план. Спешно се нуждаем от създаването на Закон за правата на пациента, който да ги разглежда по-детайлизирано и да регламентира работата на пациентските организации. Защо българите не знаят своите права? А нашенецът не се съпротивява на тази разрушителна тенденция. Той като че ли обича, след като нещо се случи, да вдига протести, да се съди с държавата и т.н. Получава се моделът „след дъжд – качулка”. Европейската практика е много по-различна. Там обществото участва в изграждането на съответната политика. Т.е. нещата се получават още на ниво дискусии, гражданите дават идеи, предложения, а политиците се съобразяват с тях. Тази добра практика се опитва да насърчи и НПО. Активната гражданска позиция означава всеки българин да следи промените в здравеопазването, да проучва, да планира, да дава мнение. Ето например, ситуацията в лекарския кабинет е следната: на пациента му се дават някакви документи, които той набързо трябва да прочете и подпише, без да е съвсем наясно за какво става въпрос. Докато ние сами не изискваме от лекаря да ни дава точна и ясна информация за това какво точно се случва с нас, кои са алтернативите за лечение, има ли иновации в областта и т.н., нищо няма да се промени. Факт е, че лекарите невинаги имат възможност и достатъчно време да обяснят на всеки пациент, но пък има начини това да се постигне. Например предварително подготвяне на информационни материали, чиято направа не изисква много пари. Европейската харта поставя само основните права, тълкуването им, разширяването им трябва в най-скоро време да се реализира в закон. Докато няма регламент, ние не можем лесно да докажем дали нещо е било лекарска грешка, или просто стечение на обстоятелствата. В Националната пациентска организация получавате ли сигнали за лекарски грешки и последиците от тях? Изобщо с какви проблеми се сблъсква българинът в здравеопазването? Институциите не са врагове, те са резултат от нашия избор. Аз лично смятам, че всеки народ заслужава управлението си. И ако искаме ръководните структури на държавата да се променят, трябва да бъдем активни в тази насока. Пациентът трябва да бъде политик – той, със своите идеи и виждания, да чертае пътя на здравеопазването. Това е идеята на НПО. Ние разглеждаме всеки казус с екип от специалисти в областта на медицината, юристи, нотариус, финансови експерти и предлагаме най-доброто решение на пациента, помагаме за това и неговият глас да бъде чут от институциите. бутони за социални мрежи |
Скъпи приятели, Известно е, че първите 7 г. са най-важни в развитието. Точно в 14:29:32 на 14.04. 2007 г. стартирa Health.bg. Ние бяхме сред първите, които осъзнаха силата на специализираната здравна информация в интернет. Светът се развива и през 2014 г. вече Ви предлагаме ново предизвикателство – единствената социална мрежа за лекари, стоматолози, фармацевти и пациенти. Бъдете с нас и на адрес: www.credoweb.bg Последни статии |