Как да се информирате за правата си на пациент?
Ако не сте доволни от медицинската помощ на всички нива на здравноосигурителната система, можете да се отнесете до Националната здравноосигурителна каса – 1407 София, ул. „Кричим” №1. Това може да стане:
- На националния телефон за консултации: 0800 14 800;
- На стационарните телефони в ЦУ на НЗОК: 02/ 9659 364; 02/ 9659 159; 02/ 9659 128.
- По въпроси, свързани с правата на български граждани при ползване на спешна медицинска помощ в страни от ЕС – 02/ 9659 116.
В Приемната в ЦУ на НЗОК ( 1407 София, ул. Кричим” №1) освен да бъдат консултирани лично, гражданите могат да подадат и писмена жалба. По жалбите задължително се извършват проверки от контролните органи на институцията.
На сайта на НЗОК – www.nhif.bg, в “Оn line консултации”
„On-line консултации” е една от най-търсените услуги, предоставяни на електронната страница на НЗОК. Тя дава възможност посетителите да задават конкретни въпроси, свързани с :
• отказ от оказване на медицинска помощ на пациент от ОПЛ/лекар-специалист, когато такава се дължи по договор с НЗОК;
• издаване на рецепта и/или амбулаторен лист без преглед на пациента;
• преглед на пациент от лекар специалист в 30-дневния период от изписване от лечебното заведение за болнична помощ в рамките на двата контролни прегледа ;
• отчитане на зъболекарски манипулации по време на престой на гражданина в друга страна;
• отчитане на прегледи на здравноосигурени български граждани по време на престой в друга страна;
• промяна на избор/преизбор на ОПЛ, без знанието на пациента;
• неиздаване на епикриза на пациента след изписването му от болница и невъзможност да се предостави на ОПЛ с оглед по-нататъшното проследяване на състоянието на пациента;
• неправомерно заплащане на потребителска такса;
• неиздаване от лекар/лекар по дентална медицина на фискален бон при заплащане на потребителска такса;
• нарушено право на избор/преизбор на ОПЛ;
• неспазване на обявения график за работа от ОПЛ или лекар-специалист;
• нарушение на качеството на оказаната дентална помощ;
• заплащане от пациент на дейност/изследване, които се заплащат на лекар/лекар по дентална медицина по договор с НЗОК.
• заплащане за извършена процедура и контрастно вещество по време на болничен престой при инвазивна и/ или интервенционална диагностика на сърдечно-съдови заболявания;
• извършване на КАТ на гръбначен стълб в извънболничната помощ срещу заплащане по време на болничното лечение;
• заплащане за извършени лабораторни кръвни изследвания по време на болничен престой;
• използване на лични лекарствени средства за домашно лечение от пациента по време на болничен престой;
• липса на информация за консумативите, които НЗОК не заплаща;
• заплащане на потребителска такса от пациент с доказано онкологично заболяване;
• неправомерно заплатена потребителска такса в болница от здравноосигурен за повече от 10 дни;
• вземане на потребителска такса от медицински специалисти в нарушение на Закона за здравното осигуряване.
бутони за социални мрежи